Mount Cook (Góra Cooka), Nowa Zelandia

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (2)

Po krótkiej wizycie w Christchurch wsiedliśmy do naszego campervana i ruszyliśmy w drogę na zwiedzanie południowej wyspy. Po wyjechaniu z miasta skierowaliśmy się w stronę trasy 72. W tym miejscu równiny Cantenbury spotykają się z Alpami Południowymi. Z jednej strony spokojne pola i pastwiska z drugiej surowe piękno skalistych gór.

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (23)

Wybraliśmy tę trasę, gdyż czuliśmy, że będzie ona bardzo malownicza. I nie zawiedliśmy się. Do tego była to najkrótsza droga w kierunku naszego pierwszego punktu, gdzie mieliśmy się zatrzymać i pobyć trochę dłużej czyli okolic Góry Cooka. Ale zanim tam dotarliśmy podziwialiśmy piękne widoki podczas przemierzania kolejnych kilometrów. Z drogi 72 skręciliśmy w drogę 79, a później 8.

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (3)

Na ósemce podziwialiśmy przepięknie położone jeziora polodowcowe, najpierw Tekapo, a później Pukaki. Nad tym drugim mieliśmy swój pierwszy nocleg.

Niestety w okolicy nie było żadnego miejsca, gdzie moglibyśmy kempingować na dziko. Generalnie w Nowej Zelandii można się zatrzymywać tylko w wyznaczonych do tego miejscach. Oprócz specjalnych campervan parków, gdzie można podłączyć swój samochód do prądu, ma się do dyspozycji łazienki z prysznicami i wyposażoną kuchnię, są też przygotowane miejsca, gdzie do dyspozycji jest kibelek, czasami bieżąca woda i nic więcej. Położone są one zwykle w parkach narodowych lub rezerwatach. Opłata za takie miejsce jest symboliczna – zwykle 6 dolarów za osobę. Wizyta w campervan parku to koszt od 15 do 20 dolarów. Liczyliśmy więc, że podczas naszej wyprawy będziemy częściej zatrzymywać się w tych bardziej dzikich i tanich miejscach.

Po pierwszej nocy ruszyliśmy w trasę by jak najszybciej dojechać do Góry Cooka. A trasa była przepiękna. Najpierw 30 kilometrów wzdłuż błękitnego jeziora Pukaki, później pozostałe 20 kilometrów poprzez dolinę wijących się strumieni i rzek zasilających to jezioro. A przed oczami ciągle nasz cel: najwyższa góra Nowej Zelandii, nazwana od imienia przybyłego tu wieki temu słynnego Kapitana Cooka.

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (11)

Co kilka minut góra przybliżając się do nas stawała się co raz większa. Przez szybę grzało słońce, a przed oczami roztaczały się śnieżne krajobrazy.

Jechaliśmy naszym autem tak daleko jak tylko się dało. I trzeba powiedzieć, że w Nowej Zelandii prawie do każdego miejsca poprowadzona jest świetnej jakości droga. Byliśmy pod samą górą. Z tego miejsca nic tylko ruszać na wspinaczkę. Śledząc historię tego szczytu poznać można wiele zapierających dech w piersiach historii jego zdobycia, ale dziesiątki z nich skończyły się śmiercią szukających przygód. Na jednym ze zdjęć możecie zobaczyć pomnik ku czci tych, którzy zginęli próbując zdobyć tę piękną górę.

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (12)

Mimo to ona wciąż przyciąga turystów i podróżników. My niestety nie mieliśmy czasu, żeby się na nią wspiąć, tak naprawdę nawet o tym nie myśleliśmy. Chociaż może kiedyś spróbujemy😉 Zrobiliśmy sobie wycieczkę do punktu widokowego, z którego mogliśmy podziwiać nie tylko Górę Cooka, ale również położone u jej stóp jezioro.

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (30)

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (1)

Jedynym mankamentem tego miejsca było to, że wiało jak cholera. Wróciliśmy więc do naszego auta i ruszyliśmy w drogę powrotną. Chcielibyśmy tu zostać kilka dni, zakosztować wspinaczki i dłuższych chwil sam na sam z górą, ale nasz ograniczony czas nie pozwalał nam na to i kazał gnać do przodu. Następny przystanek to Builders, ale przeczytacie o tym dopiero w kolejnym wpisie😉

Trasa na Mt Cook Nowa Zelandia (9)